26. února 2014
Přestože jsou li-ion baterie jednou z nejdůležitějších součástí moderních přístrojů, mají jednu nebezpečnou vadu – jsou vysoce hořlavé. Před rokem vybuchla li-ion baterie dokonce v Boeingu 787 Dreamliner a způsobila jeho požár. Jde samozřejmě o extrémní případ, ale právě obdobné příhody byly motivem pro vědce z univerzity v Severní Karolíně, aby sestavili nehořlavou li-ion baterii.
Li-ion baterie jsou náchylné ke vznícení a k výbuchu. Důvody jsou dva – baterie jsou pod tlakem a především je jejich elektrolyt vyroben z hořlavé látky. Kvůli tomu jsou obaly baterií vyráběny vždy z vysoce kvalitních materiálů, které by měly poškození a následnému vznícení baterie zabránit. Avšak ani takové opatření není schopno předejít nebezpečným důsledkům neopatrného zacházení. Proto se vědci na univerzitě v Severní Karolíně rozhodli učinit průlom ve vývoji baterií a nahradili elektrolyt z hořlavého organického rozpouštědla nehořlavým perfluorpolyetherem (PFPE). Tato látka se běžně využívá jako průmyslové mazadlo.
Vedoucí týmu vědců, Joseph DeSimone, perfluorpolyether objevil jako pomůcku při lepení děr na dně lodí. Zde je využívána, protože zamezuje úniku škodlivých látek a neohrožuje tak mořský život. Uvědomil si, že perfluorpolyether má podobnou strukturu jako rozpouštědlo používané v li-ion bateriích. A výzkum ukázal, že tato látka bez problémů funguje i jako elektrolyt. A díky tomu vznikla nehořlavá li-ion baterie.
Aktuálně je nehořlavá baterie ve fázi testování. Joseph DeSimone a jeho tým zkoumají, zda nehořlavý elektrolyt obstojí při úskalích každodenního používání. Výzkumníci však objevu plně důvěřují a upozorňují, že již nyní testy ukazují, že elektrolyty vyrobené z perfluorpolyetheru jsou nejen nehořlavé, ale mají i delší životnost. Výzkumníky tak nyní čeká náročný úkol, a to převést nehořlavou li-ion baterii od laboratorního testování k masové průmyslové výrobě.
Google+ |
|
Tweet |