10. června 2013
V rakouské metropoli je tlak na ekologičtější podmínky v centru města stále větší. I díky velké iniciativě Strany zelených a občanů byly ve Vídni zavedeny nové elektrobusy, které se od ostatních, běžně užívaných v Evropě, liší i možností vytápění či klimatizace pomocí proudu přímo z baterie.
Zavedení eBusů odpovídá tlaku rakouské veřejnosti na čistější ovzduší v centru Vídně. Velká investice ze strany města však odpovídá dlouhodobému záměru a závazku vůči snížení emisí v Evropě. Dle oficiálních informací města Vídně se investice do eBusů vyplatí po zhruba 80 tisíci najetých kilometrech, kdy vozy začnou šetřit. Spalovací motor trolejbusu byl při konstrukci nových eBusů nahrazen elektromotorem (třífázový asynchronní vodou chlazený Siemens Elfa 85/150 kW), který zabírá méně místa. Volné prostory, které zbyly po demontáži nádrže, motoru, převodovky a chlazení, byly vyplněny akumulátory. Další akumulátory a zároveň i dvoupólový sběrač jsou umístěni na střeše eBusu.
Zdroj: Siemens.com
Všeobecně představuje baterie pro elektrovozidla největší provozní komplikaci. Problém tkví tak jako u většiny přístrojů poháněných bateriemi v nedostatečné kapacitě užívaných baterií. Firma Siemens se pokusila udělat z této nevýhody přednost a využít pauzy, která následuje po dojetí vozidla do cílové stanice. Jelikož řidič musí na konci trati splnit několikaminutovou přestávku, je právě cílová stanice ideálním místem pro dobití baterie. Díky zintenzivnění dodávky energie je možné v eBusu používat klimatizaci v parných dnech, či naopak v zimě přitápět přímo z baterií. Takto dochází k ochraně životního prostředí, protože běžné elektrobusy používají k přitápění naftové topení, které zatěžuje životní prostředí.
Energii získávají eBusy pomocí přívodu z tramvajové tratě. Ta je propojena dvacetimetrovým kabelem a trolejí pod napětím 650 V. Povinností řidiče je zaparkovat na určeném místě, eBus zajistit proti vniknutí a vysunout dvoupólový sběrač proudu, který snímá kladný i záporný pól současně. Díky tomu trvá dobíjení akumulátorů typu Li-Fe (96 kWh) maximálně 15 minut.
Zdroj: Siemens.com
Tento proces se opakuje každých 8 až 15 kilometrů, nemůže tak dojít k plnému vybití baterie. K částečnému dobití během jízdy pomáhá i elektromotor Siemens Elfa, který při brzdění funguje jako generátor a snižuje tak spotřebu eBusu. Ve vozovně je pak po ukončení směny e Bus dobíjen klasicky rekuperovanou energií ze sítě metra.
Google+ |
|
Tweet |