6. března 2013
Dva prozatím neobjasněné požáry, se kterými se potýkala v posledních měsících letadla Boeing 787 Dreamliner, vyvolaly obavy i u jiných společností zabývajících se výrobou letounů. Konkurenční Airbus A350, na kterém se momentálně pracuje, bude namísto běžně užívaných Li-Ion baterií využívat klasické Ni-Cd baterie.
Protože se vzplanutí Li-Ion baterií v Boingu 787 Dreamliner dosud nepodařilo objasnit, sáhne společnost k prověřeným nikl-kadmiovým bateriím (NI-Cd). Ačkoliv je tato technologie mnohými konstruktéry považována za zastaralou, jsou tyto baterie v letounech různých typů stále běžně využívány. Nový Airbus A350 se k této baterii vrací především proto, aby nedošlo k dalším časovým prolukám ve vývoji letounu, jelikož už teď je model oproti plánu opožděn, a to o celý rok. Kompatibilnost baterie je nyní ověřována, v brzké době bude následovat kontrola přímo při letové zkoušce. Zároveň ale společnost Airbus dodává, že stejné testy absolvují letouny i s baterií Li-Ion vyrobenou společností Saft, jejímž produktům stále důvěřují. Je ovšem nutné sladit zkušební lety s upravenými podmínkami Amerického úřadu pro bezpečnost v dopravě (NTSB), který nově stanovil podmínky pro zátěžové testy baterií a provoz letounů. Důvěru v Li-Ion baterie navzdory vynucenému pozastavení činnosti padesáti letounů vyjadřuje i Boeing.
![]() |
![]() |
ZDROJ: boeing.mediaroom.com |
Vyčíslení škody z pozastavené činnosti letounů Boeing 787 Dramliner se za necelé dva měsíce vyšplhalo do výše necelé stovky milionů dolarů, a to především kvůli kompenzacím, které musí společnost Boeing vyplatit partnerským společnostem. Největší ztrátu hlásí japonské aerolinky ANA. Americké i evropské úřady stále vyžadují absolutní zákaz vzlétnutí letounu. Proto vedení společnosti spolu s vývojáři navrhuje možná řešení pro co nejrychlejší návrat letadel do ostrého provozu. Federálnímu úřadu pro letectví (FAA) a ministru dopravy Johnu Poracarimu Boeing předložil návrh na nahrazení některých Li-Ion sekundárních článků. Jednotlivé články by tak od sebe byly navzájem izolovány a možný zkrat by byl eliminován pouze na část baterie. Oproti Ni-Cd bateriím totiž Li-Ion udrží mnohem větší objem energie a i proces nabíjení je urychlen. Jednání však nepřineslo žádné konkrétní výsledky.
Události okolo průmyslových Li-Ion baterií v Boingu 787 Dreamliner jsou znepokojující, nijak se však nedotýkají běžných spotřebních baterií. Baterie používané do zařízení jako jsou fotoaparáty, notebooky, videokamery apod., svým uživatelům podobná rizika jako u letadel Boingu nepřinášejí. Na rozdíl od průmyslových baterií jsou spotřební baterie určeny pro výrazně méně náročná zařízení s nižší zátěží.
Google+ |
|
Tweet |